Energetická nezávislosť obytného auta

Pre cestovateľov, ktorí nevyužívajú služby kempov, prípadne pre tých, ktorí cestujú na odľahlé miesta a nemajú možnosť pripojenia na externý zdroj elektriny je vhodné mať obytné auto vybavené tak, aby boli úplne energeticky nezávislí.

Pod energetickou nezávislosťou rozumiem dostatok elektrickej energie a plynu s tým, že plyn je možné použiť okrem iného aj na výrobu elektrickej energie.

Základné požiadavky na systém:

  • zásobník plynu s možnosťou tankovania 40 až 300 litrov (podľa možnosti auta),
  • gelové batérie s kapacitou 120 až 480 Ah (podľa možností auta),
  • solárne panely 80 až 240 Wp ( podľa možností auta ),
  • palivový článok 210 Ah/deň,
  • plynová elektrocentrála 2,9 kWh,
  • menič napätia 12V / 230V 2000W, sínusový,
  • automatická nabíjačka 100A dvojokruhová,
  • nabíjanie batérii zo zdrojov z podvozku počas jazdy,
  • ochrana batérií pred zničením, najmä pred nadmerným vybitím.

Od systému požadujeme plne automatické fungovanie bez zásahu človeka tak, že vždy uprednostňuje zdroj, ktorý je najlacnejší, pričom dokáže riešiť krízové situácie pri ochrane batérií pred vybitím. Pri pripojení na vonkajšiu (externú) elektrickú sieť (230V) systém automaticky preruší využívanie akýchkoľvek ostatných zdrojov energie (solár, palivový článok, elektrocentrála).

Každé zo zariadení (solárne panely, palivový článok, elektrocentrála) má svoj regulátor, je však dôležité, aby všetky zariadenia nepracovali súčasne, nakoľko okrem toho, že je to neefektívne, ničia sa batérie, pretože je skoro nemožné pri pripojení všetkých zdrojov dodržať nabíjacie charakteristiky použitých batérií. Okrem poškodenia batérií, tiež hrozí pri preťažení a skratoch úraz a hlavne požiar, ktorý môžu veľmi ľahko spôsobiť prehriate, alebo skratujúce vodiče.

S obytným autom vybaveným hore uvedenými zariadeniami, ktoré sú vhodne zapojené a riadené správnym riadiacim systémom s potrebnou logikou je možné vyraziť kdekoľvek bez skúmania dostupnosti energií.

Ako to vyzerá v praxi, ukazuje schematický obrázok:


Samozrejme je možné uvedený systém realizovať čiastkovo, napríklad iba slnečné kolektory, alebo iba palivový článok, pripadne elektrocentrálu, ktorá nemusí byť plynová, ale môže byť aj benzínová, alebo naftová. Benzínová centrála má nevýhodu, že potrebuje nádrž na benzín, ktorá potrebuje samozrejme miesto a je to váha naviac. Najvýhodnejšia je však z akéhokoľvek hľadiska plynová centrála, nakoľko má najpriaznivejšiu spotrebu, je najtichšia a plyn je najlacnejšie palivo. Kombinácia lacného plynu a nízkej spotreby (max. 1 kg/hod) zabezpečuje efektívnu výrobu elektrickej energie.

Ekonomicky najvýhodnejšie sú slnečné kolektory, nakoľko nevyžadujú žiadne ďalšie prevádzkové náklady. Majú však jednu nepopierateľnú nevýhodu - potrebujú slnko, najlepšie priamy slnečný svit. Keďže aj v lete sa snažíme stáť s obytným autom podľa možnosti v tieni, ich účinnosť sa znižuje. Ak je zamračené a v noci je tento zdroj nanič. Celkom prijateľná je kombinácia palivového článku a slnečného kolektora, kde sa dá vhodným riadiacim systémom zabezpečiť aby pri nedostatku slnečného žiarenia a v noci prevzal automaticky výrobu nabíjacieho prúdu pre batérie palivový článok. 

Treba povedať, čo som doposiaľ nespomenul, že slnečné kolektory a palivové články slúžia na dobíjanie batérií, oproti tomu elektrocentrálou je možné priamo napájať spotrebiče (klimatizáciu, chladničku, mikrovlnku, kávovar, ...) a súčasne dobíjať batérie. Samozrejme elektrocentrála víťazí, má však nevýhodu, že je pomerne hlučná (54 až 59 dB), čo môže byť v tichom prostredí rušivým elementom najmä pre susedov.

Záujemcom o realizáciu urobíme konkrétny návrh energetického riešenia ich obytného auta, ktorý bude presne zodpovedať ich potrebám a celý systém zrealizujeme.